vrijdag 19 augustus 2011

Het probleem van de rechtbekken

http://www.vilt.be/Fruittelers_willen_soepelere_bestrijding_kauwen

Het zijn niet alleen de fruittelers die problemen hebben:
In de maisteelt zijn het de eksters die voor veel verlies zorgen.
Ikzelf teel suikermais en daar pikken ze werkelijk elke kolf aan en is deze bijgevolg onverkoopbaar!
Gevolg: Teelt wordt afgevoerd,op den duur blijven er geen teelten meer over.
En beste meneer alweter J.R. netten zijn veel te duur en practisch onuitvoerbaar,de beste oplossing is echt wel schieten en daar moet je een jager voor hebben,alhoewel de meeste jagers totaal geen interesse tonen in het verlies van de boer,hun interesseert alleen het fazanten-,hazen- en patrijzenbestand,dat knalt zoveel leuker!!

5 opmerkingen:

  1. Daniel,

    (zie ook reactie op vorig bericht rond Koninklijke Jacht).

    Volgende dinsdag laatste proef (Kogelschieten) en dan nog een paar weken voor het felbegeerde Jachtverlof.

    Maar net zoals bij jou (cfr Koninklijke Jacht) als de invitatie in de bus valt (zelfs voor Rechtbekken bestrijding) ben ik er graag bij.
    Ten andere leuke streek Pajottenland (gekend, wegens afkomstig uit de nabije Vlaamse Ardennen).

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik vooral ook erg vind is dat hetgeen wat van de teelt overblijft onverkoopbaar is.
    Net zoals het geval van die appelboer vorige week die heel zijn oogst kon weggooien omdat de appels misvormd waren door vorstschade.
    Dat zou allemaal in de winkel moeten liggen. Voor mij (en velen met mij) hoeven dat geen perfecte ronde appels te zijn. Als ze maar lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Cuisine et jardin.

    Met alle respect, maar als je kwaliteit wilt leveren, dan moet je rekening houden met de mensen die wel perfect ronde appels willen & die zijn er. Voor mij hoeft dat natuurlijk ook niet perfect rond te zijn, maar het oog wilt ook wat voor sommige mensen, en eerlijk gezegd, als ik in de winkel een pak appelen zie die mooi rond zijn en er gezond uitzien tegenover misvormde appels, zou ik wel de mooie ronde & gezonde nemen. Het draait om wat de consument denkt in de winkels/markten. En hetgene dat er het beste uitziet, zal ook het meeste gekozen worden. nee?
    Is natuurlijk spijtig van die appelboer die zijn oog kon wegsmijten, maar ik denk niet dat hij er veel opbrengsten van zal gehad hebben :s

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk, maar is het de consument niet zo gewoon gemaakt? (en niet door de kweker hé maar door de grote supermarkten enzo)
    En daarbij, zijn die mooie ronde zoveel gezonder dan? Het is niet omdat het er mooier uitziet dat het ook beter is. Kwaliteit is niet gelijk aan 'mooi'.
    Ik zei het al is eerder. De consumenten moeten gewoon is anders beginnen denken. Niet? De boer of kweker is wel de dupe.
    En ik meen mij te herinneren dat er vroeger zoiets bestond als eerste of tweede keus wat betreft groenten en fruit. Nu zie ik dat toch nergens meer. Of ben ik mis?
    Als ge nu die appels neemt. Moesten die in de winkel liggen aan iets goedkopere prijs, ik ben vrijwel zeker dat die verkocht raken. Is dat dan niet beter? De kweker krijgt dan tenminste nog iets. Ik zou daar trouwens ook de volle pot voor willen betalen als die mij smaken.
    In het geval van u vader hier ook, is hij toch de dupe. Terwijl er misschien nog veel bruikbaar is maar geen 'perfect volle' kolven meer zijn. Denk ik hé.
    De consument is gewoon grotendeels dom, denkt niet na. Ik heb peren geoogst uit mijn tuin en die trekken werkelijk op niks, maar lekker ge kunt het ni geloven.
    En dat is toch het belangrijkste zeker.
    De boerenstiel (of kweker) is hard werken en dan zijn ze nog vaak de dupe.

    BeantwoordenVerwijderen