zondag 5 juni 2011

Doe mij maar GGO's

GGO's ,iedereen heeft er de mond van vol,de ene noemt het gemanipuleerd,de andere gebruikt gemodificeerd.Het ene klinkt al dramatischer dan het andere en ik,ik noem het geevolueerd,weliswaar door toedoen van de mens.
Wie kan er nu tegen evolutie zijn?De mens streeft sinds zijn ontstaan in alle geledingen van de maatschappij naar perfectie en vooruitgang zo ook in de land-en tuinbouw.
Laten we het nu eens specifiek over de aardappelteelt hebben.De meesten onder ons zijn het blijkbaar vergeten dat een mislukte aardappeloogst eeuwen geleden steevast leidde tot ontbering en hongersnood.Het feit dat de aardappelteelt zo alomtegenwoordig is heeft ervoor gezorgd dat deze teelt bijzonder gevoelig is aan teeltmislukking tengevolge van schimmels.In de 20 ste eeuw heeft men de oplossing gevonden door de ontwikkeling en het massaal gebruik van pesticiden.Gaandeweg heeft men ingezien dat deze pesticiden bijzonder kwalijke nevenwerkingen hebben,het zou mij niet verwonderen dat deze pesticiden meer ongecontroleerde genetische modificatie teweegbrengen dan de menselijk gecontroleerde GGO's zelf,maar ook dat zal de toekomst moeten uitwijzen.Voor mij als landbouwer kan ik alleen maar zeggen dat GGO's welkom zijn,als ik moet kiezen tussen 15 maal spuiten of GGO's poten dan hoef ik geen seconde te twijfelen.Ik ben voor evolutie,tegen extremisme,ik geloof in de democratie,ik vertrouw op de wetenschap ook al ontwikkelen wetenschappers soms wrede dingen,ik denk dat onze verkozenen lang genoeg nagedacht hebben alvorens groen licht te geven en ik geloof ook  dat ze de proefresultaten goed zullen interpreteren om te bepalen hoe het verder moet.Het argument dat boeren totaal afhankelijk worden van multinationals is hier totaal onbelangrijk want dat is nu ook zo al en doet in deze discussie niets terzake!
De vreugde en het geluk van boer zijn uit zich niet in het al dan niet gebruik maken van GGO's of afhangen van multinationals.De vreugde van boer zijn uit zich in het besef dat men meer geluk heeft dan anderen door het dagelijks mogen omgaan met de natuur en ik durf gerust het woord natuur gebruiken omdat ik merk dat fauna en flora er de laatste 10 jaar weer gevoelig op vooruit gaan,ik zie overal rondom mij de biodiversiteit toenemen en dit vooral dankzij inspanningen van overheid en landbouw en ik vind het spijtig dat de jachtsector hierin een heel bescheiden rol speelt.De jachtsector heeft hier een serieuze kans gemist en verlaagt zich liever tot het vervelens toe bekladden en beschuldigen van de agrarische-en politieke sector in hun pulpblaadjes.

17 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar allé,ik wou reageren maar den tekst is te lang. Zal mailen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/06/06/de-aardappelkwestie-wat-u-niet-te-horen-kreeg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @cuisine &jardin: ik had dat artikel ook al gelezen en ik moet zeggen,als boer:van al wat daar geschreven wordt klopt er bitter weinig met de realiteit en de consument doen meer betalen voor "minder"?Een gouden raad:Als je wil vergiftigd worden,ga dan naar de boerenmarkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blijkbaar verschillen de boeren onderling ook nogal van mening. Maar ik meen toch te lezen dat je zelf zegt dat het feit dat de aardappel zo gevoelig is aan schimmels komt omdat de aardappel zo alomtegenwoordig is. Met andere woorden,door monocultuur.
    Logischerwijs zou ik denken dat dit dus op te lossen valt door meer aan teeltwisseling te doen en verschillende rassen te gebruiken. Zelf hoef ik in de winkel niet bepaald patatten te hebben van dezelfde grootte,of gelijk wat. En ik kan gerust eens afwisselen met aardpeer ofzo. Dus als de consument zijn eetgedrag wat aanpast, de boer meer aan teeltwissel doet en een eerlijke prijs krijgt, zijn zulke problemen te vermijden? Ik probeer alleen maar te begrijpen hé. Mij klinkt dat logisch. En als men in de kleine volkstuin dingen kan toepassen als bijv. lieveheersbeestjes inzetten om luizen te bestrijden enzovoort lijkt het mij toch dat op deze manier aan grootschalige landbouw kan gedaan worden ook? Of niet? Is het niet een kwestie van mentaliteitsverandering bij iedereen? Als laatste wil ik ook nog zeggen dat ik niet vind dat milieu activisten als extremist moeten bestempeld worden. Hadden die mensen niets gedaan was er niet eens sprake van een debat. Bovendien is daar geen geweld gebruikt hé. Ikzelf heb de activisten enkel patatten zien aanvallen. En er is ocharme bijna niks vernield. Moeten we dan vanaf nu de boerenbond elke keer dat ze ergens actie voeren ook maar laten opdraaien voor de geleden schade? Het is goed dat het debat hierrond geopend werd, eigenlijk wel erg dat men dat enkel door actie kan bekomen. Ik hoor zowel voor als tegen meningen en hoe meer ik hoor en lees hoe meer ik naar het kamp van de activisten neig. Ieder zijn gedacht. Ik ben geen boer en geen wetenschapper maar heb toch gezond boerenverstand en denk vooral aan de aarde die wij echt wel naar de kloten aan het doen zijn en hoe het later verder moet in deze wereld met mijn kinderen. Zelfs bij de wetenschappers is er een voor en tegen kamp. Voor mij gaat de discussie veel verder dan de patatten. Er gebeuren zaken genoeg met ons voedsel die niet door de beugel kunnen. Maar wij als consument worden dom gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bon 1:wat teeltafwisseling betreft dat zit echt wel ok,1 op 3 of je premies worden ingehouden en bovendien kent elke boer het belang van teeltafwisseling en patat is patat,maakt niet veel uit welk ras!
    2:jij lijkt mij geen doorsnee consument dus...ene je verkoopt in je winkel toch ook wat de consument vraagt?Wij telen de tarwe die de maalderij vraagt en die de bakker nodig heeft!
    3:Op 100 reacties zijn er 96 die vinden dat het hier om extremisten gaat,ik geloof in democratie en dus heeft de meerderheid gelijk,bovendien blijf je van andermans goed en eigendom af!
    4:Van de boeren die destijds Brussel kort en klein geslagen hebben zijn er bij die tot op vandaag nog steeds de rekening aan het betalen zijn dus ik hoop dat deze individuen hetzelfde lot ondergaan.
    5:Als de biologische kwekers zo begaan zijn met milieu en medemens waarom zijn hun producten dat dubbel zo duur terwijl ze half zoveel kosten?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoezo patat is patat? Ik lees toch dat er diverse rassen zijn die betere resistentie hebben dan het Bintje. En dat de oplossing dus gedeeltelijk ligt in telen van een divers pakket alternatieve aardappelrassen. Misschien minder gele patatten, wat bloemiger,... Maar dat kan mij niet schelen. En leg in de winkel is wat aardpeer of andere vergeten groenten,lekker zè.
    De consument aanhalen is zever. De consument valt te bewerken om van mentaliteit en koopgedrag te veranderen.
    Ik weet niet wie bij u de boodschappen doet maar de prijsverschillen zijn niet zo extreem verschillend tussen bio en de gangbare producten. Voor sommige zaken zelfs miniem.
    Bio teelt is denk ik arbeidsintensiever en het lijkt mij logisch dat een bio bloemkool duurder is omdat ze kan groeien op eigen tempo (en ga zo maar door) Ik lees zelfs ergens dat het zaaigoed al veel duurder is. Of dat zo is weet ik uiteraard niet maar het zou mij niet verbazen. De overheid zal de bioboeren wel tegenwerken waar het kan. Zoals in de VS al serieus het geval is.
    Ik ben begaan met milieu en probeer zoveel mogelijk mijn best te doen. En ja,ik wil wel wat meer betalen als ik de garantie heb dat mijn voedsel ok is en met respect voor natuur geteeld.
    De goedkopere mooie dikke groenten zijn misschien veel duurder? Of betalen wij geen taksen enzovoort voor waterzuivering enzo? Vervuiling en afbraak van de biodiversiteit kost de maatschappij toch miljoenen.De gangbare boer zijn producten zijn dus uiteindelijk veel duurder.
    Ik ben misschien geen doorsnee consument maar alle consumenten kunnen overtuigd worden van te veranderen. Natuurlijk verkoop ik ook wat de consument vraagt. Er is nu plots toch niet verboden brood,groenten enzovoort te verkopen? Het gaat hier over de manier waarop aan landbouw gedaan wordt.
    En ik merk wel degelijk in de winkel dat mensen begaan zijn met hun voeding. En wat ik nog meer merk is hoe vaak ik vragen krijg of een bepaald ingrediënt in het brood zit of niet. Allergieën? Veel mensen hoor.
    In een democratie heeft niemand meer recht dan een ander bepaalde wetten te stellen of beslissingen te nemen. Als er een groot aantal mensen tegen iets is moet daar rekening mee gehouden worden. En als er niet geluisterd kan worden is het soms nodig tot acties over te gaan. Zonder geweld weliswaar. De media heeft enkele mensen laten zien maar de meesten zijn uit beeld gebleven. Er is trouwens weinig beschadigd van het veld en ik heb enkel geweld tegen een patat gezien. Dit was een symbolische actie en heeft het doel bereikt het debat te openen.
    Maar op het einde van de discussie zal geld en macht het wel weer halen. Zoals met alles op deze aardbol. De aarde is toch van iedereen zeker?
    Hoe meer ik lees hoe kwader ik wordt. Op allerlei gebieden,niet inzake de patatten alleen. Dat er gisteren actievoerders de trein met nucleair afval tegengehouden hebben is een goede zaak. Moeten wij als gewone mens alles zomaar slikken wat boven ons hoofd beslist is?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Chapeau voor actievoerders die durven de mening verkondigen van vele mensen.Waarom kan er in Duitsland in 2022 volledig zonder kernenergie gewerkt worden en elders niet? Alles draait rond geld,macht en winst. Maar ach,de wetenschap zal wel een oplossing vinden voor het kernafval zeker,dan kunnen we lustig verder doen. Ik ben niet tegen wetenschap maar zuiver wetenschappelijk onderoek draait meestal om ontdekking van natuurwetten. Nu draait wetenschappelijk onderzoek primair om winsten,prestige en behoud van geïnvesteerd vermogen.Dat wetenschappers daaraan plezier beleven dat mag duidelijk zijn.
    Dat ge met u ggo zaden minder moet spuiten zal de eerste jaren zo zijn. Na een tijd zal het onkruid enzo zich op natuurlijke wijze wel aanpassen. En Phytophora zal er ook wel zelf een genetisch antwoord op vinden. Maar geen nood, eerst mag je terug lustig beginnen spuiten tot er een nieuw ggo zaad is en heel de reutemeteut begint opnieuw.
    Om Monsanto er ook nog is bij te sleuren, als ik lees wat die multinational allemaal op zijn geweten heeft. Als ge in die mensen hun goede bedoelingen gelooft zijde echt onozel,sorry. Twee maal raden wie de studies dat ggo veilig is financiert?! Er is al jaren en jaren iets in de natuur losgelaten wat niet meer tegen te houden valt. Als we niet meer langs de gevolgen zullen kunnen kijken zal iedereen smeken om biologische gewassen. Maar gene paniek, de 'originele' zaden van alle planten op de wereld worden streng bewaakt in de wereldzaadbank. Het zal u dan niet verwonderen dat Monsanto één van de grote investeerders is?
    De natuur is slimmer dan u ggo's. Elke stap naar ggo is ne verkeerde stap. Stellen dat ggo en traditionele veredelingstechnieken weinig verschillen is onzin. En niemand heeft het recht om ggo op te dringen aan de maatschappij.
    Het is niet verenigbaar met bio landbouw en staat al zeker niet voor duurzame landbouw.
    Ik kan nog uren doorgaan en over allerlei zaken ,maar echt hoe meer ik de mening van een voorstander hoor hoe meer ik tegen het huidige gangbare landbouwsysteem ben en de consumptiemaatschappij.
    Er is nog veel werk aan de winkel me dunkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Euhm,ik wil toch efkes nog duidelijk stellen dat ik enkel mijn mening verkondig en ik luister naar de uwe. Ik dacht eerlijk gezegd van u iets anders te horen. Ik ga er dus gewoon verder op in. Het is niet de bedoeling ambras te maken met mijne nonkel hé :)Aangezien gij groentenkweker zijt en familie hoorde ik graag uw mening. Omdat ik tot nog toe totaal niet wist hoe gij denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allé, de klassieke biotechnologie maakt gebruik van bestaande of wilde micro-organismen voor bijv. het fermenteren van voedingsmiddelen,of profiteert van een natuurlijke selectie bij het kruisen van planten en dieren. Genetische modificatie verandert het erfelijk materiaal,de genen van plant en dier. Dat dat gevolgen zal hebben is toch logisch?!
    Introductie van ggo's in milieu heeft wel onomkeerbare gevolgen!
    Er is nog onvoldoende bekend over wisselwerking tussen genen.Ge kunt ook niet stellen dat één gen één eigenschap aanstuurt. Bovendien kan biologische landbouw zelfs niet geheel biologisch blijven als ggo landbouw er is. Dus jullie dwingen ons mee te gaan.Waar haalt de mens de pretentie om de natuur te veranderen. de natuur zit perfect in elkaar. Dat is toch niet mijn definitie van vooruitgang hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ok,ik heb het begrepen,argumenteren vanuit mijn ervaring helpt niet bij extremisten,eigendomsrecht hoeft niet meer te bestaan,ik ga onmiddellijk mijn aandelen Monsanto verbranden...ah ja,ik denk dat ik meer voor de natuur doe dan die zogezegde groene ridders en zonder dotaties.Ik ben nu bezig met het herstellen van een poel grotendeels uit eigen zak,ik zorg voor geelgors,patrijs,hazelworm,leeuwerik,zwaluw enz.Ik reed onlangs met mijn frees terug naar huis omdat er een kievit aan het broeden was,nu 4 weken later krijg ik die grond niet meer fijn!Ik kijk "vanop mijn sproeivat"waar ik de natuur kan helpen,ik laat konijnen en hazen de helft van mijn inkomen wegvreten,ik vraag geen schadevergoeding,ik ben gestopt met de teelt van koolgewassen omdat de duiven letterlijk alles afvreten en bekakken,ik laat mij de les opleggen door favv,dierengezondheidszorg,VLM,Mestbank,veiling...
    Ik laat mij uit het veld verbannen door mountainbikers,crossers,wandelaars,loslopende honden,ik luister naar en lees de slecht geargumenteerde opvattingen van extremisten en weet je waarom?Op mijn voorhoofd staat IDIOOT maar ik ben fier en gelukkig boer te zijn en ik hoop en ik denk goed bezig te zijn,zeker wat betreft het stukje liefde en respect voor de natuur.Ik leg mijn oor te luisteren bij mensen die het vanuit hun opleiding beter kunnen weten dan ik en ik toets dat aan mijn ervaring en als ook maar even blijkt dat het beter kan en moet dan stuur ik onmiddellijk bij!Maar beste Marijke,wed niet op 1 paard als je niet wil dat je kindjes sterven van honger,de landbouw van de toekomst zal ergens tussenin liggen,niet biologisch maar veeleer ecologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat de precieze oorzaak is van de problemen met de komkommers zullen we ook nooit weten hé. En dat is ook nooit de bedoeling geweest want de met antibiotica vergeven veeteelt heeft teveel te verbergen.
    Moesten we alles weten we plegen gewoon met zen allen collectieve zelfmoord denk ik.
    En nu stop ik met uw blog vol te schrijven :D

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Maar ik versta u frustraties wel! (maar is dat geen bewijs dat er dingen fout lopen op niveau van wetten enz.?)
    Dat ge fier en gelukkig zijt boer te zijn weet ik! En dat ge u inzet weet ik ook!
    En ik ben geen extremist!!
    En ik heb u toch niet persoonlijk aangevallen! Mensen die het vanuit hun opleiding beter kunnen weten hebben het ook al dikwijls mis gehad.
    Nee,maar het is normaal dat er genetisch geknoeid wordt,het is normaal dat beesten massaal gekweekt worden, omdat ze opeengeprakt zitten dan ook al preventief antibiotica krijgen,...het is normaal dat we in de toekomst gaan kiezen welke kleur ogen,geslacht enzovoort onze kinderen hebben, het is normaal dat we massaal bossen ontginnen,het is normaal dat we .........
    Wat is er toch mis met een agro ecologische landbouw? Is dat dan utopisch?
    Ben IK hier dan werkelijk de idioot omdat ik mijn ogen ben beginnen opentrekken? Dus mijn kindjes zullen sterven van de honger als we kiezen om de natuur te respecteren? (alsof er een keuze is)
    De consument moet gewoon ook anders beginnen denken en eten!
    Dus ik begrijp dan dat er massaal teveel duiven en konijnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik val hier toch de boer op zich niet aan! De realiteit is (zoals ge zelf zegt) dat ge ook niks te zeggen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als blogbeheerder wil ik het laatste woord hebben en toch nog éénmaal reageren:Ik ben zeker niet gefrustreerd,ik kan mij vinden in het huidige systeem,alleen zou ik graag wat minder hoeven spuiten.Ik geloof eerder in GGO's dan in bio,zeker gelet op het bevolkingsaantal.Ik vind dat dit onderzoek een kans moet krijgen.Ik weiger mijn leven te laten vergallen door al die doemdenkers,de mens zal altijd een oplossing vinden voor eender welk probleem!Het menselijk brein is synoniem voor GOD.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Typisch,typisch. Ge krijgt u laatste woord,ik weet dat ge dat graag hebt.
    Overtuigd hebt ge mij zeker niet. Ik heb niet echt argumenten gelezen. Maar kom,in sé zijn we beiden natuurliefhebbers zullen we maar zeggen.
    Ik ben geen doemdenker en laat mij niet als extremist noemen.
    De laatste zin is zowat het belachelijkste wat ik al gehoord heb.
    Nu verplicht ik u om nog één keer te reageren anders is het weer niet het laatste woord.
    Misschien : "Excuseer Marijke,ik trek mijn woorden terug als zijnde ge een extremist zijt. Tot binnenkort op Jelle zen trouwfeest. We zullen dan een danske placeren,een wijntje drinken en misschien verder discussiëren!" lol

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik bedoel eigenlijk dat het menselijk brein echt alles kan overwinnen als het in het juiste kopke zit,het was eigenlijk een doordenkertje voor diegenen die op zoek zijn naar wie of wat is God maar dat is een andere discussie,k heb daar een boek over gelezen en ik had het eigenlijk nooit zo bekeken.Ma bon als gij dat belachelijk vindt...

    BeantwoordenVerwijderen