woensdag 15 juni 2011

Over jachtrecht,jagers en wildschade.


<><>
foto Nieuwsblad

Ik citeer een lesgever van vorig jaar"zij die zich mogen gelukkig prijzen nog konijnen te hebben in hun revier."Mijn eerste reactie was er één van,weet diene wel wat hij zegt?Ik las onlangs een advertentie op 2dehands waarin een jager wilde konijnen vroeg om uit te zetten,ik dacht onmiddellijk:Hoe dwaas kan iemand zijn.Konijnen die kan je als boer echt missen als kiespijn en dienen door de jager kort gehouden te worden en daar wringt nu net het schoentje.Uit mijn jarenlange ervaring als landbouwer heb ik zelf kunnen vaststellen en vernemen van collega's dat jagers hun voorrecht om te jagen wel opnemen maar hun plicht om te helpen bij de bestrijding meestal aan hun laars lappen.In je eentje een paar uren per dag opofferen om te loeren op een konijntje is teveel gevraagd en past niet echt in een drukke agenda of komt het misschien omdat er achteraf geen royale receptie aangeboden wordt door boerenbond?Ik weet het niet,feit is dat de boer er meestal alleen voorstaat.Boerenbond en de wbe's zouden mijns inziens beter een budget voorzien om wildafweermiddelen,teeltbescherming en dergelijke te subsidiëren.Persoonlijk heb ik nu de kans om zelf de bejaging van duif en konijn te kunnen uitvoeren en dat is een ongekende luxe.

Momenteel zijn de konijnen aan een ware revival bezig en de jagers mogen zich in de toekomst aan heel wat schadeclaims verwachten.Ik wil er langs deze weg dan ook voor pleiten om snel en efficient samen te werken met de boer en waar bijzondere bejaging nodig blijkt hoeft men de papiermolen geen weken te laten aanslepen,de overheid voorziet 24 uur om te mogen beginnen!Nog beter ware het dat de jacht op konijn en duif het ganse jaar  geopend werd.Tot slot wil ik nog een collega citeren,die zei mij onlangs:Jagers die hebben het altijd over hun wild maar eigenlijk is het ons wild,wij voederen gans het jaar,ondergaan de schade en eigenlijk zou het jachtrecht de boer moeten toekomen!Wel zover zou ik het niet willen drijven maar als landbouwer die door de jaren heen enorm veel wildschade geleden heeft,zo ook dit jaar, en heel wat teelten heeft moeten afvoeren,begrijp ik hem wel.
In de strijd tegen wildschade moet je als boer leren aanvaarden dat er wild en schade is maar de jager die het voorrecht te jagen claimt moet ook aan zijn plichten voldoen!

1 opmerking:

  1. Greetings from Finland. This, through a blog is a great get to know other countries and their people, nature and culture. Come take a look Teuvo images and blog to tell all your friends that your country flag will stand up to my collection of flag higher. Sincerely, Teuvo Vehkalahti Finland

    BeantwoordenVerwijderen