zondag 5 september 2010

Terug naar school

De laatste vliegtuigen zijn geland,de vakantie is weer voorbij.Op die vliegtuigen zaten heel wat wereldverbeteraars die nu snel in hun oude gewoontes zullen hervallen en een beschuldigende vinger uitsteken naar de al vervuilende landbouwer en de immer moordende jager,zich niet bewust zijnde van hoe vervuilend hun reisje wel geweest is?Hoeveel ha zou ik kunnen bewerken alvorens evenveel vervuild te hebben als 1 vliegtuigvluchtje?
Mijn vakantie heb ik net als vorig jaar en de 44 daarvoor doorgebracht in het prachtige Land van Gaasbeek,meestal gezeten op mijn stalen ros,rijdend van het ene perceel naar het andere om de rijkelijke oogsten binnen te halen,ondertussen genietend van de prachtige natuur en alom beseffend hoeveel geluk ik wel heb om dit te mogen doen.


TX36
Zoals gezegd,de graanoogst was bij mij dus overvloedig,de beste campagne ooit in mijn 23 jarige loopbaan als boer.Bovendien was de oogst binnen voor de overvloedige regenval en neen,ik noem dit geen geluk maar alertheid.Na 23 jaar moet je kunnen zaaien en oogsten op gevoel en niet op datum!Onze goeie vriend Poetin heeft er bovendien ook nog eens voor gezorgd dat de prijzen serieus gestegen zijn,leuk voor mij, minder leuk voor de jager die stilaan het voederen mag starten of gaan opdrijven.Efficiëntie zal hier het sleutelwoord worden!
De kurkdroge zomer heeft plaats gemaakt voor een kleddernatte bedoening met als gevolg dat de kwaliteit van de meeste gewassen,lees groenten en aardappelen,ondermaats geworden is.De oogstwerkzaamheden zijn zelfs tijdelijk gestopt met als gevolg schaarste op de markt.Deze natte augustusmaand zal vermoedelijk weinig gevolgen hebben voor ons wild dat ondertussen zijn kinderschoenen ontgroeid is.
fazant
De jonge fazanten hebben al door dat je het in het leven best wat hogerop mag gaan zoeken!
Buiten hier en daar een ondergelopen konijnenpijp zal er niet veel weerschade te melden vallen,veel meer slachtoffers vallen op onze wegen tijdens het oversteken van het ene perceel naar het andere.De schuld van de boeren zeker?Waarom leggen ze nu toch akkers aan naast de secundaire snelwegen?


De eendenjacht is inmiddels geopend en kijk daar verschijnen de jagers weer in het open landschap,zij verlaten nu de veilige dekking om na maanden van hard zwoegen in en om hun revier eindelijk hun minuscuul deeltje van de oogst binnen te halen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten