zondag 19 september 2010

Herfstequinox

Eerst en vooral zou ik eens willen terug verwijzen naar één van mijn vorige schrijfsels waarin ik het had over het einde van België.De meeste lezers zullen ongetwijfeld eens de wenkbrauwen gefronst hebben bij "zoveel onzin".Nu drie maanden later blijkt alles muurvast te zitten en nemen vooraanstaande politici dezelfde woorden in de mond.Bartje zal er dus uitvliegen,de olijfboomcoalitie komt er want de groenen popelen naar macht en de volgende stembusgang zal Vlaanderen eenzijdig zijn onafhankelijkheid kunnen uitroepen na een absolute meerderheid van de NVA.Maar goed terug naar de essentie van het leven:We beseffen het nog niet goed maar de zomer is weer voorbij.Dag en nacht zijn nu even lang,de zon komt op precies in het oosten,beschrijft een boog van exact 180° en gaat onder precies in het westen.In de natuurreligie vieren we nu Mabon ook wel het feest van de tweede oogst genoemd.Voor we de donkere winter induiken worden de bieten,aardappelen en mais geoogst.In mijn geval komen daar de laatste percelen bonen bij die enorm geleden hebben onder de te natte augustusmaand.
Ons wild heeft op een paar uitzonderingen na zijn voortplanting beeindigd.De meeste jongen zijn volwassen en op kleur en
voor de jager kan de oogst nu  beginnen.Na de eenden op 1 september is inmiddels de jacht op patrijs,duif en konijn geopend.Reintje komt erbij op 1 oktober.


Onze populierenbossen trekken zich van de seizoenen niets meer aan.Zij zijn al weken in herfstkleed getooid.De almaar meer resistente klonen verroesten al een paar weken  na het ontvouwen van hun bladeren-is de mens hier misschien al iets te ver gegaan in zijn drang naar schepper spelen?Mocht ik veredelaar zijn,ik zou van nul herbeginnen!
Terloops wil ik nog vermelden dat de naam daniel I van gaesbeek op de lijst prijkt van de geslaagden voor het praktische jachtexamen.Hij was een uitblinker in het technische gedeelte,kon moeiteloos een zwaard smeden,toonde zich als een nooit geziene strateeg op het jachtparcour,bij het speerwerpen kon hij 7 zwijnen doden met 10 speren en in Leopoldsburg had hij 9 treffers...de 10de was voor de instructeur die hij niet kon appreciëren.
In een later artikel kom ik nog eens uitgebreid terug op de voorbije jachtopleiding en tot dan:May the force be with you!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten