maandag 5 februari 2024

De boerenkrijg

 Beste lezer, 

natuurlijk heb ik ook een mening over de afgelopen week.

Ik zal maar onmiddellijk met de deur in huis vallen , ik heb kennis van en begrip over het heersend ongenoegen maar zou het anders aanpakken. Maar goed, elk vogeltje zingt zoals het gebekt is en er is veel begrip en steun voor de acties dus hebben  de actievoerders gelijk.

Maar, ik ga mij nu eens meer specifiek richten op fruit en groenten en meer bepaald op het veilingwezen want in alle heisa heeft niemand het over de veilingen gehad. Het werkingsprincipe van de veilingen was "de" uitvinding van vorige eeuw en is geniaal ware het niet dat het huidige bestuur het systeem volledig uitgehold heeft. Vroeger gebeurde de verkoop dus individueel (per teler)via de klok en nu is er blokaanvoer en wordt er meer achter (bemiddeling)dan voor de klok verkocht. De veiling vroeger dat was een directeur die uit de sector kwam en vandaag is dat 1 of andere "ikweetniwat" omringd door vazallen. Die bemiddeling heeft er toe geleid dat de verkoop geregeld wordt door een "verkoopsteam" . Wat houdt dat nu in? De groothandel en dat team zijn goeie vrienden, wat zeg ik, heel goeie vrienden en regelen tussen voor-en nagerecht wat en hoeveel ze gaan kopen en aan welke belachelijke prijs.  Als je nu geluk hebt om bij dat kransje van bevoorrechte kwekers te geraken die in het systeem van bemiddeling terecht kan dan mag je niet klagen want als je alleen via de klokverkoop kan leveren dan ben je helemaal "gejost" Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een kool met een kostprijs van bvb 25 cent kan zakken naar bvb 5 cent en dat bij een telersorganisatie , uw leest het goed TELERSORGANISATIE . Van voor en door de boer opgericht maar waar het dagelijks bestuur in handen is van geen enkele boer. 

In de 7e dag had men het vandaag over minimumprijzen en zoals je uit bovenstaande kan afleiden ben ik daar niet tegen maar je moet er toch een nuance inleggen die rekening houdt met hoeveelheid . Eerlijk gezegd ben ik van een qoutasysteem ook niet echt voorstander. Je laat eigenlijk best gewoon de markt spelen en neemt de bluts met de buil!

Dan was er vandaag onzen Alexander die het had over een solidariteitsfonds maar laat ons eerlijk zijn,... boeren en solidariteit dat heeft nog nooit gemarcheerd. Solidariteit is er tot aan het einde van de betoging en daarna is het onderling oorlog voor elke ha.

Hoe deed ik het? Ik onderhandelde rechtstreeks met mijn kopers. Ik kende ze allemaal en onderhield nauwe contacten met hen . Je moet zorgen dat ze naast je lidnr ook je naam kennen. Daarnaast had ik 2 machines aan mijn trekker. Vooraan een klepelmaaier en achteraan mijn plukmachine. Naargelang de omstandigheden gebruikte ik 1 van de 2. Het voorste gaf mij een dag hartzeer maar de markt reguleerde zich snel.  De opeenvolgende fusies maakten echter een einde aan dat systeem en bijgevolg ben ik uit de veiling gestapt. Ik laat niet met mij sollen en dus beste collega's moesten jullie nu eens echt solidair zijn en om te beginnen een maand  niks leveren, je zou wat zien. 1 ronde niet planten, 1 ronde geen kippen opzetten, geen eieren leveren, de aardappelen in de schuur laten, ... na 14 dagen smeken ze en gaan ze vragen: Hoeveel moet dat kosten ipv te zeggen ik ga uw zoveel geven. Ieder van ons kan gerust meerdere maanden overleven.

Omdat het hier oorspronkelijk een jachtblog was wil ik ook nog even een citaat van  inmiddels 30 jaar geleden van de voorzitter van de jacht van Gaasbeek aanhalen. Die mens spreekt veel maar zegt weinig maar hij had wel gelijk als hij zei dat Vlaanderen  niet meer om zijn boeren geeft. Brussel zal uitdeinen over gans Vlaanderen en  heel Vlaanderen wordt de tuin van  Europa waarin landbouw en jacht  samen zullen  verdwijnen.

Beste betogers , het zou ook een hele mooie actie zijn om allemaal samen eens jullie lidkaart van de landbouworganisatie bij uitstek te gaan verbranden in Leuven en dan zou 1 van mijn achterkleinkinderen op deze blog over 50 jaar een artikel kunnen schrijven met als titel: "Het beleg van Leuven" of  "Het begin van een nieuw landbouwtijdperk in de herenigde Provinciën.

May the force be with you!

Kom regelmatig eens terug naar deze blog want in een volgende post ga ik helemaal de politieke tour op.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten